Kauneus,  Pukeutuminen,  Yleinen

Kevään trendivinkit – Näin olet trendikäs keväällä!

Kiitos, kun jaat postauksen someen

Kerää vinkit kevään muotiin tästä postauksesta!

    1. Laventeli
    2. pantonen 2018 väri ultra violetti
    3. hurmaava roosa
————————————–

Uusi trendi. Hitti vai huti?

Joka vuosi mietimme mikä on tämän vuoden kuumin hitti. Onko sininen suuri hitti vai vihreä ehkä pahin huti? Pitääkö housujen olla liian lyhyet vai vähän liian pitkät? Olisiko polkkatukka paras valinta vai sittenkin hiustenpidennys?

Tiesitkö, että on olemassa trenditoimistoja ja trendiennustajia jotka työskentelevät tutkien maailman menoa ja vaikutteita, rakentaen niistä meille uudet trendit ja muoti-ilmiöt. Toki suurikin trendi-ilmiö voi syntyä myös katumuodista tai yksittäisestä vaikuttajasta, joka saa idealleen paljon seuraajia. Julkisuudenhenkilöt, näyttelijät ja kuninkaalliset ovat läpi vuosikymmenten antaneet inspiraatiota muotiin. Nykyään instagram on pullollaan uuden ajan trendsettereitä ja ihmiset löytävät uusia tapoja pukeutua muualtakin kuin julkisuuden henkilöiltä. Toki vaikuttavimmat instatähdet ovat jo julkisuuden henkilöitä. Taide, sota ja maailman tapahtumat muokkaavat muotia ja synnyttävät uusia trendejä. Muotisuunnittelijat löytävät myös inspiraatiota maailmalla tapahtuvista asioista. Muotisuunnittelijat seuraavat myös trendiennusteita ja luovat mallistoja myös niiden mukaan. Toki mukaan mahtuu suunnittelijoita, jotka eivät seuraa yleisimpiä trendejä tai niiden ennusteita.

Mistä trendi syntyy

Trendit syntyvät aikakaudesta, taiteesta ja maailman tilanteesta. Sota, kriisit ja muut suuret asiat vaikuttavat sekä ihmisiin, että muotiin. Jo 40-luvun muotia katsoessa huomaamme, että vaatteisiin oli muotoutunut sotilaallisia leikkauksia. Kaikesta oli pulaa ja siviilien elämä muuttui kerta heitolla. Kankaita ja materiaaleja ja koristeita alettiin säännöstellä. Muodittoman muodin tuloksena syntyi konservatiivinen ja sotilaallinen tyylisuunta. Säännöstely näkyi myös siinä, että vaatteet olivat todella hyvin tehtyjä ja aikaa kestäviä. Trenditoimistot haistelevat ja ennustavat tulevaa sekä peilaavat muotia satakin vuotta taaksepäin. minusta on hauska katsoa vanhoja valokuvia ja tutkia kuinka vahvasti omaan tai läheisten pukeutumiseen on vaikuttanut sillä hetkellä valoillaan oleva trendi. Trendit vaikuttavat pukeutumiseemme, mutta toisiin tietenkin vähemmän. Toiset eivät lainkaan seuraa muotia ja käyttävät vaatteita vain koska on pakko. Toiset uskovat klassisempaan muotiin joka helpommin kestää aikaa ja lämpenevät trendeille pikkuhiljaa. Monesti ihmiset sanovat: ”En ikinä pue tuollaisia päälleni.” Kohta hän ei muista koskaan niin sanoneen ja kiltisti pukee uuden malliset housut jalkaansa. Uudet housut jalassaan hän miettii miten ihmeessä on voinut pukeutua koskaan mihinkään muihin.  Itse kuuluun ehkä näihin trendsettereihin, jotka haluavat kokeilla uutta ensimmäisien joukossa ja seuraavat uusia hittejä koko ajan. Alituiseen nousee pintaan erilaisia mikrotrendejä joista ei välttämättä ole sen isommaksi trendiksi. Itse saatan olla kyllästynyt johonkin muotiin jo silloin, kun se on  saavuttanut isoimman piikin suuremmassa yleisössä. On hauskaa seurata mikä trendeistä ottaa ison harppauksen ja leviää massavyöryn tavoin ihmisten tietoisuuteen. Jo jonkin aikaa on kohistu, että permanentti tekee paluun samalla räjähdysmäisellä suosiolla, kuin 80-luvulla. Saa nähdä ottaako siipiä alleen tämä trendiennuste. Itse en siihen usko. Uskon enemmän luonnollisten kiharoiden esille tuomiseen ja korostamiseen. Jos kiharat ovat muotia, saahan ne tehtyä näppärästi raudallakin. Hauska mikrotrendi minusta on hiusdonitsin paluu. Nauroin niin paljon, kun sinkkuelämän Carrie otti tulta alleen, kun poikaystävä luuli, että Carrie voisi ikinä käyttää hiusdonitsia. Mikrotrendi on siis vain pieni muoti-ilmiö jonka kukoistus voi olla ohi jo parissa kuukaudessa.

Mistä näen uudet trendit? Kuka ne minulle kertoo?

Onneksi meillä on iso kasa naistenlehtiä. Siellähän niitä trendejä on. Helposti ja vaivattomasti otamme Trendin, Ellen, Me naiset tai Glorian käteemme ja tiedämme miten tässä kuussa pukeudumme. Joskus minua harmittaa, että lehdissä voidaan esitellä vanhoja tuotteita, joita ei enää ole saatavilla. Parikin kertaa olen etsinyt ja pettynyt. Instagram on trendien valtakunta jossa kuka vain voi näyttää omaa muotiaan ja omaa tyyliään pukeutua. Isot muotitalot, suunnittelijat ja trendsetterit ja bloggaajat näyttävät uusia tuulia ja antavat meille inspiraatiota. Jokainen meistä tietenkin päättää ketä seuraamme ja kenen tyyliä ihailemme.

Muodin ammattilainen löytää uudet trendit maailmalta.

Mikä onkaan inspiroivampaa, kuin matkustaa maailmalle näkemään uusimmat trendit. Pitkin vuotta järjestetään eripuolilla maailmaa muotiin ja kauneuteen keskittyviä messuja ja tapahtumia. Messuilla esitellään hallien täydeltä asioita jotka liittyvät muotiin, trendeihin ja kauneuteen. Fashion week on myös erinomainen tapahtuma jossa kokoontuvat muodin vaikuttajat. Fashion week on luonteeltaan hieman erilainen, kuin messut. Fashion week on muotinäytöksiä täynnä oleva tapahtuma jota järjestetään ympäri vuoden ja ympäri maailmaa. Olin helmikuussa Pariisissa ja vierailin Premiere Vision messuilla. Messut olivat noin viisi kertaa isommat, kuin meidän messuhallimme Pasilassa. Nähtävää siis riitti. Premiere vision on suunnattu muodin ammattilaisille, jotka hakevat messuilta inspiraatiota, uusimmat trendit, yhteistyökumppanit, tavarantoimittajat, koristeet, kankaat… lista on loputon. Messuilla julistetaan myös uudet Pantonen väritrendit. Pantonen värikartat ovat käytössä ammattilaisilla ja näissä värikartoissa on jokaisen värin koodi. Koodilla voi teettää esimerkiksi kankaan jossa on täsmälleen kartassa oleva värisävy. Pantonen kartat on käytössä maailmanlaajuisesti. Pantone julkistaa joka vuosi myös uudet trendivärit. Tiesitkö, että tämän vuoden trendiväri on ultravioletti? Minulla on tietoa jo 2019 väreistä ja tämän takia messuille mennään. Hankkimaan tietoa ensimmäisten joukossa. Ammattilainen osaa poimia messuilta koodeja, joilla tekee itse omat ennusteensa. Ammattilaisen silmä poimii tietopaljoudesta ne avaintrendit ja osaa tällä tavalla myös toimia itse trendiennustajana. Se mikä pätee vaatteisiin, pätee myös hiuksiin ja meikkeihin. Trendit kulkevat aina hieman käsi kädessä. Tällä tavalla seuraamalla muotia maailmalla voi ennakoida myös kauneusalan muuttuvat trendit.

 

Kaikki mitä sinun tulee tietää muodista on vain netin klikkauksen päässä.

Itse seuraan monia sivustoja joissa esitellään trendejä. Suosikki sivustoni ovat ulkomaisia, mutta myös kotimaisia sivustoja haluan seurata. Suosikki sivustoni ovat maksullisia ja ovat suunnattu ammattilaisten käyttöön. Seuraan myös sivustoja Who What Where, Zoe Report, Elle, Vogue… lista on aika loputon. Seuraan myös suunnittelijoiden näytöksiä joista saan huimasti inspiraatiota. Omassa vaatekaapissani on paljon selkeitä ja klassisia vaatteita, joita voin helposti maustaa kauden trendeillä. Ostan joka trendikauden vaihtuessa noin kymmenen vaatetta tai asustetta jotka edustavat kauden trendejä. Myyn paljon vaatteita kirpputorilla jonka vuoksi vaatekaappini ei koskaan pursuile. Rakastan kirpputoreja, joista voi joskus tehdä yllättäviäkin löytöjä. Olen muotilehtien suurkuluttaja ja rakastan kauniita kuvia. Mikään ei tee lehdestä parempaa, kuin kunnon editorialkuvat. Editorialista voit lukea lisää täältä.

Kiitos, kun jaat postauksen someen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *